Tabel 2: Realisatie en prognose per programma | ||||||||||||||
08 - Zorg, welzijn, jeugd en volksgezondheid | (incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | |||||||||||||
f | Realisatie t/m | Actuele begroting | Prognose resultaat | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||
Participatie zorg en welzijn | 22.430 | 88 | 22.341 | N | 44.195 | 2.500 | 41.695 | N | - | - | - | |||
WMO voorzieningen | 43.739 | -1.418 | 45.156 | N | 155.658 | 11.221 | 144.437 | N | 1.600 | N | - | 1.600 | N | |
Beschermd wonen | 18.112 | - | 18.112 | N | 80.700 | 1.220 | 79.480 | N | - | - | - | |||
Maatschappelijke opvang | 11.817 | -213 | 12.030 | N | 42.266 | 10.000 | 32.266 | N | - | - | - | |||
Jeugdgezondheidszorg en jeugdteams | 16.008 | 96 | 15.912 | N | 45.691 | - | 45.691 | N | 650 | N | - | 650 | N | |
Maatwerkdienstverlening en geëscaleerde zorg 18- | 22.851 | 181 | 22.671 | N | 126.253 | 438 | 125.815 | N | 20.000 | N | 20.000 | V | - | |
Kinderbescherming en huiselijk geweld | 16.484 | 200 | 16.284 | N | 55.291 | 19.017 | 36.274 | N | - | - | - | |||
Emancipatie | 470 | - | 470 | N | 1.523 | - | 1.523 | N | - | - | - | |||
Openbare gezondheidszorg en ambulancedienst | 29.030 | 3.536 | 25.494 | N | 42.817 | 34.168 | 8.649 | N | - | - | - | |||
Vastgoedbeheer | 1.210 | 1.736 | 526 | V | 3.114 | 5.325 | 2.211 | V | - | 150 | N | 150 | N | |
Totaal | 182.151 | 4.206 | 177.945 | N | 597.508 | 83.889 | 513.619 | N | 22.250 | N | 19.850 | V | 2.400 | N |
Prognose-resultaat afgerond op € 50.000 |
De prognose van het resultaat op dit programma is € 2,40 mln. nadelig. De reguliere afwijkingen ten opzichte van de begroting (0,15 mln. nadelig) zijn relatief klein. Wel is een onzekerheid met betrekking tot middelen van Jeugd, dit wordt hieronder toegelicht. Het nadeel met betrekking tot corona betreft € 2,25 mln. en wordt eveneens toegelicht.
Onzekerheden: Jeugd (zonder verwerking extra Rijkdekking tekort € 20 mln. hoger)
Het totaalresultaat voor Jeugd zou zonder verwerking van de extra incidentele rijksdekking uitkomen op € 20 mln. nadelig. Het verwachte tekort zit vooral op de activiteit maatwerkdienstverlening 18-, veroorzaakt door een tariefstijging, stijging van de kosten in het kader van de uitvoering van het jeugdwetvervoer en een verschuiving van lichtere zorg naar zwaardere, meer gespecialiseerde zorg. Het tekort voor 2021 van € 20 mln. is na verwerking van de eerder toegezegde incidentele rijksbijdrage van € 11,3 mln. en de onttrekking aan de verzachtingsgelden van € 2,1 mln. Zonder deze incidentele bijdragen komt het structurele tekort vanaf 2021 uit op circa € 33 mln.
Eind april is door het Rijk landelijk € 613 mln. extra incidenteel toegezegd voor 2021 voor de jeugdzorg. Deze middelen zijn voor de aanpak van een aantal acute knelpunten in de jeugdzorg, die deels het gevolg zijn van de corona-pandemie. Op dit moment is het nog onduidelijk hoeveel Den Haag precies krijgt van de landelijke € 613 mln. en in hoeverre deze middelen het tekort in 2021 verkleinen. Naar verwachting zal dit circa € 20 mln. zijn, wat we volledigheidshalve hebben opgenomen in deze rapportage. Dit bedrag is echter niet 1-op-1 in te zetten voor het tekort, omdat er ook extra taken aan verbonden zijn. De extra middelen zijn onder meer bedoeld voor tijdelijke uitbreiding van (ambulante en klinische) crisiscapaciteit jeugd-ggz, aanpak van wachtlijsten en het voorkomen daarvan en meer praktijkondersteuners jeugd-ggz bij huisartsen.
In de komende periode wordt onderzocht wat de financiële effecten zijn van de € 613 mln. in relatie tot de extra taken. De uitkomst hiervan wordt verwerkt in de begroting. Voor eind 2021 verwachten we vooralsnog geen tekort, omdat naast de extra rijksmiddelen de reserve verzachtingsgelden dient als buffer voor als het invullen van de taakstelling meer tijd vergt. Via de P&C-cyclus en de voortgangsrapportage wordt de raad periodiek geïnformeerd over de ontwikkeling van de kostenbeheersing.
De extra incidentele middelen bieden nog niet de noodzakelijke oplossing voor de structurele financiële problemen en het is geen antwoord op de gezamenlijke inhoudelijke uitdagingen om tot een goed functionerend stelsel voor kinderen en jongeren te komen. Uit een recent onderzoek in opdracht van het Rijk en de VNG (AEF-rapport3) blijkt dat gemeenten in totaal voor € 1,7 mld. structureel te weinig middelen hebben om de jeugdzorg te kunnen uitvoeren. De lobby voor structurele extra middelen zetten we onverminderd voort. Hiernaast zet de gemeente in op besparingen, met behoud van passende zorg en ondersteuning.
Corona impactanalyse (€ 2,25 mln. N)
Niet voor alle activiteiten uit de corona impactanalyse is dekking beschikbaar, dit resulteert in een nadeel van € 2,25 mln. dat zich voordoet op de activiteiten Jeugdgezondheidzorg en Wmo.
Voor de activiteit Wmo bestaat dit uit € 1,6 mln. meer kosten voor AV070 vervoer. Om aan de richtlijnen van het RIVM te voldoen is het volume van het aantal gereden ritten voor dit type vervoer flink gedaald en in lijn met landelijke ontwikkelingen op dit gebied is door de gemeente een compensatieregeling afgesproken die niet volledig dekkend is.
Voor de activiteit Jeugdgezondheidszorg bestaat dit uit € 0,5 mln. meerkosten voor vaccinaties om de extra capaciteit bij de JGZ te organiseren die benodigd is om een inhaalslag te kunnen maken bij het vaccineren (taak die door het rijksvaccinatieprogramma beperkt is uitgevoerd) € 0,15 mln. meerkosten voor de inzet van infectiepreventiemiddelen (o.a. desinfectiemiddelen en extra schoonmaakmiddelen) op verschillende locaties om verspreiding bij fysieke afspraken te voorkomen.
Daarnaast wordt voor € 8,5 mln. rijksdekking verwacht, maar deze is nog onzeker (€ 1,5 mln. bij Wmo,
€ 6,0 mln. bij Maatschappelijke opvang en € 1,0 mln. bij Jeugd).