Tabel 2: Realisatie en prognose per programma | ||||||||||||||
15 - Financiën | (incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | |||||||||||||
f | Realisatie t/m | Actuele begroting | Prognose resultaat | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | |||||
1. Algemene uitkering | - | 260.709 | 260.709 | V | - | 1.438.679 | 1.438.679 | V | - | 6.600 | N | 6.600 | N | |
1. Trend en overige gemeentebrede reserveringen | 101.177 | 130.244 | 29.067 | V | 102.769 | 132.728 | 29.959 | V | 13.000 | N | - | 13.000 | N | |
1. Algemene reserves | 2.791 | 2.145 | 646 | N | 2.791 | 2.145 | 646 | N | - | - | - | |||
2. Treasury | 26.775 | 45.126 | 18.351 | V | 34.903 | 80.088 | 45.185 | V | - | 1.450 | V | 1.450 | V | |
2. Projectfinanciering Treasury Bouwgrondexploitaties | 906 | 922 | 16 | V | 3.624 | 3.687 | 63 | V | - | - | - | |||
2. Projectfinanciering Treasury Volksgezondheid | 62 | 75 | 13 | V | 248 | 281 | 33 | V | - | - | - | |||
2. Kapitaallasten m.b.t. voorgenomen investeringen | - | - | - | 21.359 | - | 21.359 | N | 800 | V | - | 800 | V | ||
3. Erfpacht | 1.919 | 21 | 1.898 | N | 9.151 | 21.940 | 12.790 | V | - | - | - | |||
3. Erfpacht (Rente Fonds Canons Ineens) | 117 | - | 117 | N | 2.535 | - | 2.535 | N | - | - | - | |||
4. Onroerende zaakbelasting woningen | 973 | 78.502 | 77.529 | V | 3.067 | 40.857 | 37.790 | V | - | - | - | |||
4. Onroerende zaakbelasting niet-woningen | 417 | 29.103 | 28.686 | V | 1.812 | 68.425 | 66.613 | V | - | - | - | |||
4. Toeristenbelasting | 25 | 1.673 | 1.648 | V | 142 | 10.555 | 10.413 | V | - | - | - | |||
4. Belastingen overig | 139 | 18.904 | 18.765 | V | 560 | 18.744 | 18.184 | V | - | 150 | V | 150 | V | |
4. Kwijtschelding belastingen | 49 | - | 49 | N | 150 | - | 150 | N | - | - | - | |||
4. Compensatieregeling startende ondernemers | 173 | - | 173 | N | 450 | - | 450 | N | - | - | - | |||
5. Reclame-opbrengsten | 81 | -877 | 959 | N | 149 | 2.934 | 2.785 | V | 750 | N | 800 | N | 1.550 | N |
5. Kosten accountant | 184 | -2 | 186 | N | 2.420 | 641 | 1.779 | N | 100 | V | 400 | N | 300 | N |
5. Dienstverlening primair proces | 2.901 | 446 | 2.455 | N | 1.264 | 3.761 | 2.497 | V | 350 | N | 50 | N | 400 | N |
5. Compensatie inkomstenderving parkeergarage | - | - | - | - | - | - | - | - | - | |||||
5. Vennootschapsbelasting | -33 | - | 33 | V | 210 | - | 210 | N | 250 | V | - | 250 | V | |
Totaal | 138.656 | 566.990 | 428.334 | V | 187.604 | 1.825.464 | 1.637.860 | V | 12.950 | N | 6.250 | N | 19.200 | N |
Prognose-resultaat afgerond op € 50.000 |
Het geprognosticeerd resultaat op dit programma bedraagt € 19,2 mln. nadelig. De reguliere afwijkingen ten opzichte van de prognose (€ 0,6 mln.) zijn relatief klein en worden niet toegelicht. Het overige nadeel heeft betrekking op de effecten uit de voorjaarsnota (€ 18 mln. nadelig) en corona (€ 0,6 mln. nadelig). Deze worden hieronder toegelicht.
Corona impactanalyse (€ 0,6 mln. N)
Door de coronamaatregelen en (gedeeltelijke) lockdown is de toeristensector getroffen en wordt een inkomstenderving op de toeristenbelasting verwacht van € 2,6 mln. Dit effect is bovenop de € 3 mln. die reeds in de begroting is verwerkt voor 2021. In totaal wordt een inkomstenderving van € 5,6 mln. verwacht. De gemeente verwacht hiervoor een volledige rijkscompensatie te ontvangen. Mogelijk ontstaat er een stijging van oninbare bedragen met betrekking tot de toeristenbelasting.
Tevens worden minder bezoekers in de stad verwacht en zijn de inkomsten van de parkeergarage Spui naar verwachting € 1,285 mln. lager. In 2021 wordt bekend of de gemeente hiervoor een compensatie van het Rijk ontvangt. Bovendien wordt als gevolg van de lagere inkomsten mogelijk de aangifte vennootschapsbelasting over 2021 € 0,25 mln. lager. Daarnaast worden € 0,8 mln. lagere opbrengsten voor reclame in de openbare ruimte verwacht. En tot slot nemen de kosten accountant toe met € 0,05 mln. door inhuur van medewerkers om meer werk uit te voeren voor de jaarrekeningcontrole.
Voorjaarsnota (€ 18 mln. N)
De twee grootste effecten die het nadeel verklaren, betreffen de volgende:
- De financiële bijstelling door compensatie voor loon- en prijsinflatie bedraagt € 12 mln. nadelig. Dit komt vooral door de extra lasten die de gemeente als werkgever heeft, zoals de pensioenafdracht. Ook wordt rekening gehouden met hogere prijzen. Omdat nog geen CAO voor 2021 is afgesloten, is een risico dat de compensatie voor loonkosten in 2021 verder stijgt ten opzichte van het huidige beeld. Dit is als risico in de voorjaarsnota toegelicht.
- Den Haag heeft in 2020 een lagere bevolkingsgroei gehad dan verwacht. Dit effect werkt door in 2021. Dit leidt per saldo tot een lagere uitkering uit het gemeentefonds van € 6,6 mln.
Zie de voorjaarsnota voor een uitgebreide toelichting.